måndag 30 maj 2011

Maj maj måne, jag kan lura dig till Skåne!

Ja kanske jag kan lura hit en och annan i sommar!

I april månad arbetade jag en del på en förskola... Riktigt mysigt. Men oj vad jag hade glömt hur trött man var i huvudet efter en heldag med 22 ungar! Kan ni fatta att man numera har 22 3-5-åringar inskrivna på en dagisavdelning!? Helt galet om jag får säga det! Och till dessa är man inte ens tre heltidsanställda! Magiskt! Vilket jobb dessa månniskor gör för en liten peng varje dag!

I maj har det inte blivit jobbat en timme. Tråkigt men sant. De dagar jag har blivit erbjuden arbete har jag haft en massa andra viktigheter inplanerade!
Däribland en kurs över två helger i Stockholm... eller Järfälla rättare sagt!
Riktigt skoj var själva kursen... Dock en massa mil att köra... Fru GPS har fått jobba sig svettig. Och solsting fick hon i fredagsruset förra helgen. Jag snurrade fram i tio kilometer i timmen fram och tillbaka och hon bad mig än göra Usvängar på motorvägen... sen hålla till höger ibland sex filer... för att strax efter be mig svänga till vänster! TOKIGA GPS-quinna!
Fram kom jag iallafall så småningom!

Så nu är jag i full gång med mitt tårtbakande! Dock har jag insett att man inte blir direkt rik på denna skojiga syssla... Åtminstone inte om man har så svårt att ta betalt som jag har!!!

Här kommer lite bilder på mina projekt som jag gjorde i Stockholm...
Lite olika tekniker testas!

Nallen skulle först modelleras och sen täckas så att
det inte syntes några skarvar på honom!

Det här skulle vara en bröllopstårta, men eftersom vi hade
alldeles för lite tid så fick hon ingen karl!

Jag blev rätt nöjd med min singelbrud!

Jaga hade iofs egentligen inte tänkt göra nån man... jag hade tänkt göra två brudar! Man är väl flexibel!

Och så var det nallen här... Filten skulle vi lära oss, samt att göra fina små volanger på sidorna!


Så det har blivit en del tårtande på sistone!
Himla skojigt. Men lite trixigt innan man lärt sig knepen!

I fredags testade jag att göra egen massa att ha och täcka tårtan med...
normalt brukar man använda Sugarpaste eller Marsipan... Men man kan visst även göra egen marshmallow-fondant...
Lite kletigt blev det under processen, men det var inte ett dugg svårt.
Jag läste någonstans att man kunde byta ut marchmallowsen mot annat skumgodis... Så när jag ändå var igång så testade jag att göra en deg med skumbananer.
Den blev så mjuk och fin när jag gjort den... och sen skulle den bara in i kylen över natten...

Igår då jag tänkte använda massan var skumbanansmassan stenhård...
In i micron en sväng.. och den mjuknade igen...
Men... Skumbanansfondant ska nog arbetas snabbt som ögat om den ska bli bra att kavla... Min återtog snabbt o lätt sin forna skumbananskonsistens och var svår som tusan att få jämn...
Bild kommer när jag dekorerat denna lilla tårta.

Här är iallafall foton på mina tre första tårtor efter kursen!

...Till pappas 70årsdag!

Min första beställningstårta!

Och en tårta som töserna mina hede med sig när de skulle på födelsedagskalas!

Nä, nu ska jag fixa till tårtan som jag ska bjussa barn o barnbarn på ikväll!
Vi tar ett lite sent morsdagsfirande!

Tjingeling!

Pian



 

1 kommentar:

  1. Jösses vilka tårtor..imponerad som fanken här ju...bra jobbat. De MÅSTE du ta bra betalt för, vet att det är svårt ibland kanske, har själv svårt för det....snygga var de iallafall! Kramis!

    SvaraRadera