måndag 21 juni 2010

Hur mår du!?

-Hej vännen, hur mår du? 
-Hallå, hur är det med dig?
-Längesen, läget?


Undras om man kör med det här otroliga intresset för hur någon mår i alla språk och kulturer!? 
Och vi som gör det... vill vi egentligen veta hur det är med en 40 plus-tant och hennes mående!? 
NEJ!


 MEN... hur många, handen på hjärtat, är det inte som varenda gång man ringer upp någon säger:
 -Hej, hur är det!? 

Är det då så att man har haft tre sömnlösa nätter  med tandvärk, nageltrång och oro för ungar o hungar och... Ja, ni vet... det är SKIT... 
Vad svarar man då?

Det är ju inte så att uppringaren frågar, som engelsktalande dito,: -How are you... och sen fortsätter blappa om ditt o datt... för att de helt enkelt anser att "How are you är en hälsningsfras som bara talar om att "tjena, nu ska jag berätta..."

Men på Svenska förväntar man sig ett svar ( Helst: -BRA!!!, så att man liksom kan fortsätta konversationen utan klödd! )

Nu sitter man där i dilemmat... ska jag säga som det är - att det är skit... Fastän jag inte orkar älta VAD det är som är skit... (Och ingen vill faktiskt höra detaljer!)
Eller så svara jag som förväntat 
-Bra!!!

Då fortsätter uppringaren...
-Så skönt att höra!

Skriiiiiiiiiik! Vad säger man då lixom!?
Jag har en söt väninna som alltid säger så! Hon vill inte veta nåt om mina krämpor och bekymmer... hon kan inte hantera det ändå... och jag känner henne sen stenåldern så jag vet ju att jag inte ska prata mående med just henne.
Jag har verkligen försökt lära henne att inte säga -Så skönt att höra... Men det bara kommer! 
Precis lika automatiskt som -Hur mår du!



Haha! Dagens I-landsproblem. 
Tänk om det bara är så att jag är eremitiskt lagd!? (Det där lät sjukare än det var menat...!)
En socialt handikappad kurator! Haha! Smaka på den du! 


Nädå! 
Det är lugnt! Jag gillar folk!
Men jag tycker oxå väldigt mycket om att vara ensam. 
Gå och fiffilura och måla lite här o var, gräva lite i trädgården (Det är alltsåledes inte mullvadshögar i gräsmattan - det är eremithögar som jag gräver när jag inte har nåt annat för mig!)
Fåglarnas kvitter är för övrigt musik nog! 
Som träning har jag faktiskt börjat ha transistorradion på några timmar varje dag... Dansk radio för att förena nytta med "nöje". Ja man kan ju lära sig lite av språket hos månniskorna i ölets förlovade land i väst. (Jag är dock rätt haj på danska!)
Det funkar fint nu med radiola ett par timmar om dan, inga hysteriska sammanbrott!


Vad har jag så gjort de senaste dagarna? Var det BOOB-inlägget som tog all musten ur mig!?
Jessica sa, -Mamma det är väl inte konstigt att du har 200 läsare och nästan ingen kommenterar... Det är ju pinsamt ju! 
Sorry om ni satte kaffet i BHn, inte min  mening alls!




Nej jag fick ett ryck o satte mig här och fotograferade av lite foton..! Väldigt primitiv teknik, men funkar okej
Ja gamla fotografier som sitter ituklippta och inklistrade i album...
Jo vi har en fabless, jag o min far, för att klippa ut det viktigaste i fotografier.. och sen använda album med kartongsidor o klistra in allt, väldigt permanent liksom! (Undras vilket liksom det är i ordningen!?)


Detta har fortsatt och igår fotograferade jag hela kvällen! 
Har lagt upp några få på FB, men kanske 3% bara! 


Tänkte göra några kollage o samla lite foton o lägga upp här!
Lite sammanfattningar... jag kämpar febrilt med att inte skriva LIKSOM! 


Ha en skön måndag! 
Idag är första dagen på min SEMESTER!!! 


Puss kram


 Här är lite klipp o klistra till Dig sålänge! Skriv ut Fetish-Rolf på ett vanligt papper och klistra sedan detta på en bit kartong och klipp ut! Precis som vi 60-talister gjorde med våra Lill-Allers-klippdockor!







7 kommentarer:

  1. Hej..!Hur är det..?*blink*
    Tänker ofta på dom fraserna jag med..och det händer att jag svarar på dom med just.."Mest skit"..
    Men folk hör sällan det..
    Dom antar att svaret blir .."Bra"..och fortsätter med .."Bla.bla.bla.."..och då orkar jag inte ta upp det igen om mitt "dåliga"..om hälsan,kärleken,jobbet,ekonomin m.m. eller vad det är som felar just den dagen och den gången.
    Sen är det väl lite beroende på vem man möter klart..
    Jag vill inte ta såna saker med vem som helst heller ju..
    Fast man kanske skulle behöva lufta sina problem mer ofta för att få dom ur systemet???
    Kram Yvonne E

    SvaraRadera
  2. Så sant Yvonne! Så himla glad jag blir över lite reflektioner! Vi får kanske ta o träffas en dag o babbla lite! Hihi! Nu e d solen som gäller!

    SvaraRadera
  3. Så j-a kul o läsa här... får många goa skratt.. ;) keep up the good work!!
    // Tanja

    SvaraRadera
  4. Hade varit helkul..absolut!!!! Har semester den här veckan...hör du av dig bara när du känner för en date..*s* Kram Yvonne E

    SvaraRadera
  5. Du e bara bäst... även om det är skit..så är du bäst..kramar i massor

    SvaraRadera
  6. aa de känns som att man ljuger. vissa pratar jag med, andra inte. och som nu när de suger balle så frågar nån.... o då svarar jag att jag andas. o börjar försöka prata oim dem så mycke som möjligt. säger jag bra, ljuger jag ? ju. säger jag lever, andas.... så är de sant. dock smäller ja till med bra flesta gångerna.

    SvaraRadera
  7. skönt med semester .. njut nu :)

    SvaraRadera